torsdag 4 september 2008

Stickat självporträtt & nytt porslin





Första veckan i skolan är snart över och jag känner att jag redan ligger efter. En stol med sits och ryggstöd ska tillverkas av endast en planka på 170cm och redovisas på fredag om två veckor. Jag har hyvlat och tänkt men inte börjat såga till bitar ännu. Dessutom ska vi sticka ett självporträtt.... Efter en del funderingar kom jag fram till att jag ska försöka göra mitt porträtt på ett par vantar. Inspirationen/idéstölden kom från fantastiska Kamilla. Eftersom jag föredrar att det man tillverkar ska ha någon funktion och gå att använda och eftersom jag året runt är så kall om händerna passar ett par vantar mitt själporträtt alldeles ypperligt. Hur jag ska få bilden att bli riktigt bra i slätstickning är den stora utmaningen nu...

Har i dagarna fått en del fina saker efter en bortgången granne till mina föräldrar. Det är det allra vackraste porslin med små blommor på. Kaffekopparna är så små att man inte ens får in ett pekfinger. Det var många udda koppar och fat men en hel del assietter som är suveränt när man ska ha kalas.

5 kommentarer:

Janette Millbom sa...

Åh den var verkligen jättefin servisen!

Anna sa...

Tipsar om denna sida, kanske kan vara till hjälp. Där kan du ladda upp ett foto och få ut det "rutat".
http://www.microrevolt.org/knitPro/

Mia sa...

Vilka spännande projekt! Det ska bli roligt att se slutresultaten. :) Lycka till med både stickande och sågande!

Textil stil sa...

Å vilka roliga projekt ni fått!Längtar tillbaka lite.Låter kul med vantar med självpoträtt.
Sedan tycker jag även att du kom med ett bra förslage angåend mina filtsmycken.Så skicka gärna din adress till min mail, så kommer det snart ett paket på posten. annika.bjorndahl@hotmail.com

Annabell sa...

Kul med stickat självporträtt! Servisen var fantastiskt fin.