torsdag 19 februari 2009




I inlägget "Inspirerad till förvaring" skrev jag om vårt skolprojekt där vi skulle tolka en konstnär, jag valde Bengt Nordenborg från Kareby. Jag arbetade i flera olika material och det blev resulterade i en kruka/skål med helt rund botten i flytspackel, som verkligen är att rekommendera om man vill gjuta någonting. Lätthanterligt och brinner fortare än vanlig betong.
Inspirerad av björkarna i bilderna och tavlan Lövsamlaren blev det en form av korg med rund bottenplatta och täljda björkpinnar, livsfarligt vassa men ganska snygga.

För att symbolisera tryggheten och värmen i bilderna tovade jag ett litet bo av ull som dekorerades med blommor. Hav av blommor syns nämligen ofta på Bengts tavlor.
Det var ett mycket roligt projekt och jag känner mig tillfreds över resultatet!

5 kommentarer:

Janette Millbom sa...

du har all anledning att vara nöjd!!!

PetraO sa...

Toppenfina saker - tovat är härligt! Och du - övertala nu maken när det gäller ryan!!!

avstånd sa...

Jag blev väldigt inspirerad av dina arbeten. Har bestämt mig för att gjuta lite i kommande projekt. Handleder du då?
Kramar.

Textil stil sa...

Verkligen jättefina grejer du gjort.Kände genast igen samma stämningen som det är i de bilder du tidigare visat av konstnären.Inspirerande!

Kristina sa...

Fint resultat, vad jag kan förstå. Flytspacklet låter intressant. det vill jag höra mer om på jobbet om jag får.